Sari la conținut

SUSPENDAREA ACTELOR ADMINISTRATIVE

Suspendarea efectelor actelor administrative
Nu uita să dai share

  SUSPENDAREA ACTELOR ADMINISTRATIVE

O scurta analiza  a conditilor necesar a fi indeplinite pentru a se putea dispune suspendarea efectelor unui act administrativ in temeiul dispozitiilor art. 14 din Legea nr. 554/2004.

Articolul 14 din Legea nr. 554/2004 confera posibilitatea persoanelor vatamate, in cazuri bine justificate si pentru prevenirea unei pagube iminente, dupa sesizarea, in conditiile art. 7, a autoritatii publice care a emis actul sau a autoritatii ierarhic superioare, sa ceara instantei competente dispunerea suspendarii executarii actului administrativ unilateral pâna la pronuntarea instantei in fond.

Suspendarea executarii unui act administrativ reprezinta o masura exceptionala prin care instanta inlatura caracterul executoriu din oficiu al actului administrativ. Astfel, luarea acestei masuri presupune dovedirea existentei acelor imprejurari care sunt de natura sa creeze o indoiala serioasa in privinta legalitatii actului administrativ.

Avem   3 conditii de analizat:

  • Existenta cazului bine justificat
  • Prevenirea unei pagube iminente
  • Sesizarea autoritatii care a emis actul( plangerea prealabila)

 

  1. 2 alin. (1). lit. t) din Legea nr. 554/2004, definesc cazul bine justificatca fiind imprejurarea legata de starea de fapt si de drept, care este de natura sa creeze o indoiala serioasa in privinta legalitatii actului administrativ.

In analiza existenţei cazului bine justificat, judecatorul poate proceda doar la o analiza sumara a actului, fara o analiza a fondului, prin raportare la motivele de fapt şi de drept invocate de parte  in baza unui probatoriu minimal.

Instanta suprema a apreciat ca pot constitui ’’cazuri bine justificate’’: emiterea unui act de un organ necompetent, nemotivarea actului administrativ, neindicarea temeiului legal al emiterii actului administrativ, declararea ca neconstitutionala a ordonantei Guvernului ce a stat la baza emiterii actului administrativ, anularea sau revocarea partiala a actului administrativ chiar de catre autoritatea publica emitenta sau de autoritatea ierarhic superioara.

  1. Paguba iminentaeste definita de art. 2 alin. (1) lit. ş) din Legea nr. 554/2004 ca fiind prejudiciul material viitor si previzibil sau, dupa caz, perturbarea previzibila grava a functionarii unei autoritati publice sau a unui serviciu public.

Pentru a putea justifica suspendarea actelor administrative , prejudiciul trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:

  • Sa nu se fi produs inca, pentru ca legea vorbeste de un prejudiciu viitor. Suspendarea având rolul de a intrerupe realizarea acelor fapte si de a impiedica astfel producerea prejudiciilor viitoare.
  • Sa fie de natura patrimoniala. Legea se refera la un prejudiciu material, indicând astfel natura patrimoniala a acestuia.
  • Producerea sa fie certa, neindoielnica. Prin urmare, nu poate fi vorba de un prejudiciu eventual, ci doar de un prejudiciu cert, a carui producere in viitor trebuie demonstrata de persoana care a solicitat suspendarea executarii actului.

Pentru o conturare mai clara a continutului acestor doua conditii prezentam mai jos aplicarea practica a dispozitiilor de catre  instanta de judecata:

O prima verificare efectuata de catre instanta a fost indeplinirea conditiilor procedurale cu privire la  suspendarea actelor administrative:

  • Taxa judiciara de timbru
  • Plangerea prealabila

Totodata, pentru a se dispune suspendarea executarii actului administrativ  este necesara intrunirea cumulativa a urmatoarelor cerinte:

–  existenta unui caza bine justificat

–  prevenirea unei pagube minente

Existenta unui caz bine justificat poate fi retinut numai daca din imprejurarile cauzei ar rezulta o indoiala puternica si evidenta asupra prezumtiei de legalitate, care constituie unul dintre fundamentele caracterului executoiu al actelor administrative. Tribunalul retine ca pracica judiciara, in mod constant, a admis ca instanta investita cu solutionarea cererii de suspendare a actului administrativ poate sa procedeze la o analiza sumara a legalitatii acestuia.

 Totodata, existenta unui caz bine justificat poate fi retinuta daca din imprejurarile cauzei ar rezulta o indoiala puternica si evidenta asupra prezumtiei de legalitate care care constituie unul dintre funamentele caracterului executoriu al actelor administrative, asa cum in mod constant a stabilit Inalta Curte de Casatie si justitie, aceasta trebuind sa ofere indicii suficiente de rasturnare a prezumtiei de legalitate si sa faca verosimila iminenta producerii unei pagube in cazul particular supus evaluarii.

Indoiala serioasa asupra legalitatii actului administrativ trebuie sa rezulte cu usurinta in urma unei cercetari sumare  a aparentei dreptului, pentru ca in cadrul procedurii suspendarii executarii, pe cale careia pot fi dispuse numai masuri provizorii, nu este permisa prejudecarea fondului litigiului.

In analiza conditiei cazului bine justificat, cercetand sumar aparenta drepturilor si intereselor invocate de catre parti, instanta retine ca parata nu a motivat hotararea de anulare a actului administrativ.

Pentru a demonstra indeplinirea contitiei existentei pericolului producerii unei pagube iminente nu este suficienta inserarea unor aprecieri cu caracter general, ci este necesar sa demonstreze felul in care, prin executarea actului administrativ, ar fi afectat iremediabil patrimoniul reclamantei ori modul in care, prin executarea actului administrativ , ar fi afectata iremediabil activitatea sa, pentru ca instanta sa poata aprecia in concret daca cererea este intemeiata sau nu.”1

[i] 1.Hotararea nr. 263/2023 a Tribunalului Teleorman

 

                In concluzie, masura suspendarii actelor administrative este o masura de protectie provizorie a drepturilor si intereselor legitime ale destinatarului actului administrativ.

Astfel, masura poate fi dispusa numai cu respectarea stricta a conditiilor prevazute de art. 14 din Legea nr. 554/2004.

Aparenta vadita de nelegalitate a actului trebuie sa rezulte la prima analiza sumara a actului administrativ, iar prejudiciul trebuie sa fie viitor, cert si dovedit, instanta fiind tinuta sa verifice gravitatea si iminenta prejudiciului, in functie de particularitatile fiecarei cauze.

22.06.2023
Ora estimata: 09:30
Complet: C4 CAF
Tip solutie: Admite cererea
Solutia pe scurt: Admite cererea. Suspenda executarea actului administrativ cu caracter individual reprezentat de Hotararea nr.        din data de 27.04.2023 a                                pana la soluţionarea în fond a acţiunii. Executorie de drept. Cu recurs in termen de 5 zile de la comunicare care se depune la Tribunalul Teleorman. Pronunţata în şedinţă publica, azi 22.06.2023.
Document: Hotarâre  263/2023  22.06.2023

Av. Lazar Ioan

tel.0721449675

contact@avocatlazarioan.ro


Nu uita să dai share
Hai sa vorbim
1
*** Avocat Lazar Ioan ***
Salut,
Ai nevoie de ajutor?